Wednesday, May 2, 2018

Tips Untuk Amalan Hidup Yang Sihat

Setiap hari kita akan melalui pelbagai rutin harian seperti bekerja dan sebagainya. Hal ini menyebabkan kita merasa letih dah tidak bermaya dan akhirnya boleh menyebabkan stress kepada diri. Untuk mengelakkan terjadinya seperti itu, amalan hidup sihat perlulah diamalkan. 

1. Pemakanan
Pemakanan yang seimbang perlulah dititikberatkan di dalam menjaga kesihatan diri. Gaya pemakanan yang tidak seimbang dan tidak sihat boleh menyumbang kepada penyakit- penyakit. Oleh yang demikian, amalan pemakanan yang secukupnya perlulah diambil. Kurangkan makanan ringan dan lebihkan kepada sayur dan buah. Semakin tua badan seseorang semakin ia perlu untuk mendapatkan vitamin- vitamin dan ianya boleh didapati dari sayuran dan buahan.

2. Senaman

Senaman untuk mengeluarkan peluh amat baik untuk tubuh badan. Luangkan masa selama 30 minit untuk melakukan senaman seperti berjogging dan sebagainya. Lakukan sekurang-kurangnya 2 kali seminggu untuk mendapatkan tubuh badan yang sihat.

3. Jauhi tabiat yang tidak sihat

Merokok adalah salah satu faktor yang terbesar dalam menyumbang kepada sakit. Menghisap dadah dan minum arak adalah satu contoh aktiviti yang tidak sihat dan perlu dijauhi. 

4. Tidur yang cukup

Tidur yang secukupnya akan membantu kita di dalam melakukan kerja. Kita perlu mendapatkan sekurang- kurangnya 6 jam waktu tidur untuk membolehkan badan berfungsi sepenuhnya. 

5. Luang masa bersama keluarga

Tips yang terakhir ini adalah paling ramai yang mengabaikan. Keluarga adalah orang yang paling dekat dengan kita. Luangkan masa dengan mereka sebaiknya, nescaya hidup akan lebih bermakna dan bersemangat. 

5 tips di atas adalah tips yang paling penting untuk mendapatkan gaya hidup yang sihat. Mulakan dari sekarang demi diri anda dan orang disekeliling anda. Terima kasih dan selamat beramal. 

No comments:

Post a Comment